Kumpulan Entri-Entri Menarik





Daftar Pengikut Blog Ini!

Monday, April 22, 2013

PRU13 - Ibrahim Ali dan Nallakarupan Korban Prinsip?

Apabila nama-nama bakal calun BN dalam PRU13 diumumkan, nama Datuk Haji Ibrahim Ali tercicir dari senarai calun BN dan menjadi perbualan hangat kerana Tun Dr Mahathir sendiri menyokong penuh supaya peluang diberikan kepada beliau untuk bertanding di Pasir Mas. Apatah lagi bila nama Datuk Zulkifli Noordin dicalunkan pula sebagai calun BN walaupun beliau bukan seorang ahli dalam mana-mana parti komponen BN itu sendiri.

Ramai juga yang mempertikaikan keputusan DS Najib kerana Datuk Ibrahim Ali secara terang-terangan samada sebelum hari pencalunan malah sepanjang tempoh lima tahun BN melalui detik-detik getir ketiadaan mandat 2/3, Datuk Ibrahim Ali sering menunjukkan sikap menyokong pentadbiran BN walaupun ketika itu beliau hanya seorang Ahli Parlimen bebas yang bertanding atas tiket PAS pada PRU12. Sadis, bukan?

Kepada mereka yang tidak mengikuti perkembangan tokoh politik dari Pasir Emas ini mungkin tertanya-tanya dan merasakan ketidak-adilan BN tidak mencalunkan calun bebas mesra BN ini. Tetapi kepada mereka yang telah lama dalam politik pasti dapat memahami keputusan yang dibuat oleh DS Najib.

Datuk Ibrahim Ali merupakan bekas ahli UMNO di antara yang paling lama. Beliau pernah berada di dalam Semangat 46 selepas UMNO diharamkan. Selepas ahli Semangat 46 kembali ke  pangkuan UMNO, Datuk Haji Ibrahim Ali bersama-sama Tengku Razaleigh Hamzah dan beberapa orang tokoh lagi kembali berjuang bersama UMNO.

Malang sekali pada PRU12 di bawah kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi, nama beliau tidak dicalunkan semula untuk merebut kerusi Parlimen Pasir Mas yang merupakan kerusi kuat beliau menyebabkan beliau bertanding sebagai calun bebas. Untuk memastikan kerusi tersebut tidak terlepas, beliau dengan bijak memujuk Datuk Nik Aziz untuk membenarkan beliau bertanding menggunakan lambang PAS yang membolehkan beliau bertanding secara satu lawan satu. PAS sendiri yang tidak yakin untuk memenangi kerusi tersebut telah bersetuju.

Tindakan beliau ini telah menyebabkan beliau dipecat dari UMNO berdasarkan perlembagaan UMNO yang juga menyatakan bahawa ahli yang dipecat kerana bertanding bebas menentang Barisan Nasional tidak akan diterima semula SEHINGGA BILA-BILA. Maka, adalah tidak wajar bagi DS Najib mencalunkan beliau untuk mewakili BN, bukan? Walaupun beliau yakin dengan kesetiaan Datuk Haji Ibrahin Ali terhadap perjuangan BN. Sekiranya fakta ini diabaikan, maka ia akan menjadi satu kes permulaan membenarkan ahli parti dalam BN untuk bertindak menjadi calun bebas dan kemudian kembali kepada BN.

Berbanding dengan isu Datuk Zulkifli Noordin, beliau tidak pernah menjadi ahli UMNO atau mana-mana parti komponen dalam BN dan kemungkinan untuk beliau menyertai mana-mana parti komponen tersebut pasti tidak mempunyai kekangan. Oleh itu, status Datuk Zulkifli Noordin tidak boleh disamakan dengan Datuk Haji Ibrahim Ali. Malahan, BN juga membuka ruang untuk orang perseorangan menjadi ahli bersekutu BN (ahli tanpa parti) sekiranya didapati penyertaan tersebut memberi kelebihan kepada BN. Ini tidak bermakna sesiapa sahaja tanpa parti boleh menjadi ahli bersekutu BN pada bila-bila masa sahaja kerana penerimaan individu tersebut perlu mendapat persetujuan Majlis Tertinggi BN sendiri.

Isu Datuk Nallakarupan yang juga meminta supaya beliau dikekalkan bertanding di parlimen beliau sebelum ini pula merupakan isu berlainan walaupun beliau telah menubuhkan parti sendiri dan bergabung dengan BN.

Memandangkan beliau sedang menghadapi saman RM100 juta oleh DS Anwar Ibrahim, maka adalah besar risiko yang perlu ditanggung oleh BN. Sekiranya beliau didapati bersalah dan dikenakan denda melebihi RM2000.00 selepas beliau memenangi kerusi Parlimen dalam PRU13, kerusi tersebut akan secara otomatik hilang dari genggaman dan pilihanraya kecil (PRK) akan TERPAKSA diadakan. Reputasi pertimbangan DS Najib sendiri akan tercalar.

Sekiranya beliau terlepas dari tindakan saman tersebut dan sekiranya didapati perlu, DS Najib masih boleh melantik beliau sebagai seorang Senator, bukan?

Kepada Che Johan Che Pa, mungkin pengorbanan anda akan dirahmati Allah SWT. Yang pastinya anda akan dikenakan tindakan disiplin sekurang-kurangnya Surat Amaran atau penggantungan keahlian selama enam bulan (mungkin). Tetapi, sekurang-kurangnya Datuk Haji Ibrahim Ali akan menghargai pengorbanan anda dan melakukan tugas dan tanggungjawab beliau sebaik mungkin sekiranya beliau berjaya dipilih semula sebagai Ahli Parlimen Pasir Mas.

Berjuang membela rakyat tidak bermakna kita MESTI menjadi wakil rakyat atau ahli Parlimen. Masih banyak cara lain lagi yang boleh dilakukan. Wallahualam.

No comments:

Klik Penaja Saya

Sokong Penaja Saya Di Bawah INI!
widgeo.net

Saje-saje

Blog Bukan Politik

Blog Pelbagai

Komen Terbaru Kengkawan

Get Recent Comments Widget

Dari Portal Berita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Ruang Iklan Untuk disewa!
1. 100px x 100px = RM10 sebulan/RM60 setahun
2. 200px x 100px = RM20 sebulan/RM120 setahun
3. 200px x 200px = RM30 sebulan/RM180 setahun