Kumpulan Entri-Entri Menarik





Daftar Pengikut Blog Ini!

Monday, October 31, 2011

Undang-undang bukan milik mereka yang pakar sahaja!

Undang-undang bukan hanya dinikmati oleh mereka yang pakar undang-undang. Jangan terlalu yakin dengan pengalaman dan kelulusan akedemik yang ada pada diri anda. Kenyataan ini ditujukan kepada kenyataan yang dibuat oleh Professor Aziz Bahari terhadap Ustaz Rithuan Tee.

Bagi mereka yang merasakan diri mereka pakar dalam undang-undang jangan terlalu yakin dengan merendahkan orang lain. Ini pernah dibuktikan apabila Datok Shamsuddin Bardan (Pengerusi MEF) yang ketika itu adalah seorang panel peguam yang disegani tewas di Mahkamah Perusahaan kepada seorang pegawai Kesatuan Sekerja yang berkelulusan MCE (SPM) sahaja ketika pertikaian kes Non-Compliance (NC) yang merujuk kepada Akta Perhubungan Perusahaan. Bukan kerana Datok Shamsuddin Bardan seorang yang bodoh tetapi terlalai kerana begitu yakin.

Undang-undang di Malaysia diujudkan berdasarkan lojik keperluan pada ketika itu. Perlembagaan juga dibuat dari asas yang serupa. Oleh itu, undang-undang Malaysia akan sentiasa dinilai berdasarkan lojik sesuatu isu dan cara seseorang itu mentafsirkannya. Apabila tafsiran itu dapat meyakinkan mahkamah maka mahkamah akan berpihak kepadanya.

Undang-undang Islam pula juga mempunyai logik termasuk undang-undang Hudud. Sekirannya Ustaz Rithuan Tee merasakan undang-undang Hudud perlu dilaksanakan secara paksa, maka beliau tentu mempunyai logiknya. Penerapan Hudud di dalam Undang-undang Jenayah di Malaysia bukanlah sesuatu yang mustahil tetapi Hudud semata-mata tidak mencerminkan undang-undang Islam sekiranya tidak disertakan dengan Qisas dan Takzir.

Sekiranya ahli Parlimen membicangkan dan menerima undang-undang Hudud itu maka pelaksanaannya tidak boleh dianggap sebagai paksaan atau kekerasan. Tetapi apa yang ujud di Malaysia kini ialah Hudud itu sendiri tidak dicadangkan untuk dibincangkan secara terperinci di Dewan Parlimen. Sekiranya pihak kerajaan yang sedia ada meluluskan dan melaksanakan Hudud itu terhadap orang Islam sahaja maka Undang-undang Islam itu sendiri telah berlaku tidak adil kerana ianya dihidayahkan untuk keadilan semua rakyat tanpa mengira fahaman agama.

Sekiranya ayat seperti dibawah ini dijadikan landasan:
"agama Islam itu sendiri adalah mengenai kebebasan dan membuat pilihan bukannya mengenai kekerasan dan paksaan" maka seseorang yang memilih untuk menjadi seorang Islam itu wajib mematuhi undang-undang Islam. Malahan beliau DAN KETURUNAN beliau juga. Ini bermakna apabila ibubapa atau datuk nenek moyang kita yang terdahulu telah memilih Islam sebagai agamanya dengan rela maka kita juga WAJIB mematuhi. Begitu juga apabila ada dikalangan anda yang ingin MURTAD supaya tidak wajib lagi mematuhi hukum Agama Islam maka anda juga WAJIB melalui proses MURTAD termasuk menerima hukuman sebelum di isytiharkan seorang yang benar-benar MURTAD. Bukankah ianya satu kebebasan dalam membuat pilihan walaupun mendapat protes dari pihak umat Islam yang lain?

Perbandingannya mudah:
Anda tahu bahawa majoriti rakyat Malaysia tidak boleh menerima budaya berbogel dijalanan dan akan memprotes tetapi anda masih juga mahu berbogel dijalanan. Maka bersedialah untuk diprotes kerana itu adalah PILIHAN BERISIKO yang anda buat!

Rujuk Blog Malay Delima
Rujuk blog Ridhuan Tee

1 comment:

NM02 said...

salam kenal

singgah dari blog kakcik, tgk dalam senarai peserta yang insyaAllah akan hadir di rumah dato LF

singgah terus follow, mana tau kot ada rezeki jumpa nnt leh kenal terus kan

kalu sudi, jom follow ai pulak.. hehehe

Klik Penaja Saya

Sokong Penaja Saya Di Bawah INI!
widgeo.net

Saje-saje

Blog Bukan Politik

Blog Pelbagai

Komen Terbaru Kengkawan

Get Recent Comments Widget

Dari Portal Berita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Ruang Iklan Untuk disewa!
1. 100px x 100px = RM10 sebulan/RM60 setahun
2. 200px x 100px = RM20 sebulan/RM120 setahun
3. 200px x 200px = RM30 sebulan/RM180 setahun