Kumpulan Entri-Entri Menarik





Daftar Pengikut Blog Ini!

Thursday, June 30, 2011

DNA ganti Biometrik?


Salah satu daripada tuntutan Bersih 2.0 ialah penggunaan Sistem Dakwat Kekal dilaksanakan sedangkan SPR mencadangkan penggunaan Sistem Biometrik (Teknik Imbasan Cap Jari). Kenapa perlu menambah lebih banyak risiko sekiranya ia boleh diminimakan?

Penggunaan Sistem Dakwat Kekal tidak bermakna manupulasi tidak boleh dilakukan. Tidak ada yang kekal di dalam dunia ini hatta nyawa dan nama kita sendiri. Kalau ada artis yang boleh membangunkan makmal sendiri untuk memproses dadah melalui pembelajaran di internet, tidak mustahil campuran kimia tertentu boleh melunturkan dakwat kekal tersebut.

Di samping itu, pengundi juga terdedah kepada bahaya mereka yang tidak bertanggungjawab meletakkan dakwat tersebut di tangan mereka sebelum mengundi semasa dikerumuni dalam perjalanan ke tempat pembuangan undi. Apabila ini berlaku, pihak pemilih akan melakukan protes kerana mereka masih belum mengundi lagi.

Mungkin juga berlaku beberapa orang dari parti tertentu SENGAJA meletakkan Dakwat Kekal tersebut di tangan mereka dan melakukan protes apabila merasakan wakil mereka AKAN KALAH!

Penggunaan Sistem Biometrik telah digunapakai hampir di semua pintu keluar masuk negara-negara dalam dunia dan diiktrirafkan paling effisien dan merupakan teknik yang semakin dimajukan. Pergilah ke mana sahaja di dunia ini. Yang pertama sekali ialah setiap kali anda melalui kaunter imigresen di KLIA, anda akan diimbas menggunakan biometrik!

Jadi, mengapakah penggunaan biometrik ini ditolak oleh Bersih 2.0? Sedangkan setiap rakyat Malaysia yang mempunyai Kad Pengenalan telah diimbas jari-jari mereka dan rekod tersebut terdapat di Pejabat Pendaftaran Negara.

Penggunaan biometrik juga mampu mampu membuat semakan silang untuk memastikan pembawa kad pengenalan tersebut adalah tuanpunya yang sebenar. Bukankah ini lebih baik dan menjadikan sistem pilihanraya lebih diperakui?

Sekiranya isu terdapat mereka yang cacat tanpa jari dijadikan alasan, apakata kalau kita gunakan DNA sebagai pengesahan. Ini bermakna, setiap rakyat perlu didaftarkan dengan menggunakan DNA samada untuk daftar pemilih, kad pengenalan, passport, malah SIJIL KELAHIRAN? Nak bagi sampel airlior, peluh atau AIR KENCING?

Sumber: http://www.klpos.com/news/2011/06/30/2.html
Nota:
Tidak semua cadangan kita adalah yang terbaik. Sekiranya terdapat cadangan yang lebih baik (walaupun dari orang lain) ujud dalam perbincangan, mengapa kita terlalu angkuh untuk mempertahankan cadangan kita?

3 comments:

Anonymous said...

SPR perlu perubahan dan ketelusan...

Plebesa said...

Hey bangang, mu tahu ke dok Tokseh Kicdefella tuh pelir kecik,
dia takut nak publish komen yang kutuk dia, jadi aku guna blog bangang yang bengap nih tuk kutuk SEH PLEKCIK TUH.
KO PUN SAMA BANGANG.

Bingai @ Bangang said...

Apa yang kau merepek ni labu? ini bukan blog bangang laa labu.

Cuba baca ayat dibawah ini dan tujukan kepada diri sendiri.

AKU YANG BINGAI

Klik Penaja Saya

Sokong Penaja Saya Di Bawah INI!
widgeo.net

Saje-saje

Blog Bukan Politik

Blog Pelbagai

Komen Terbaru Kengkawan

Get Recent Comments Widget

Dari Portal Berita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Ruang Iklan Untuk disewa!
1. 100px x 100px = RM10 sebulan/RM60 setahun
2. 200px x 100px = RM20 sebulan/RM120 setahun
3. 200px x 200px = RM30 sebulan/RM180 setahun