Kumpulan Entri-Entri Menarik





Daftar Pengikut Blog Ini!

Wednesday, November 3, 2010

Cerai Sebab Takut Bini? 18SX

Sketsa:
Lokasi: Warung Bingai
Waktu: Malam
Peringatan: Watak-watak dalam sketsa ini MEMANG ada kena mengena dengan yang hidup  atau yang dah mati walaupun nama yang disebutkan BUKAN NAMA SEBENAR. Cuma mungkin lebih ramai yang masih hidup lagi daripada yang dah mati.

"Ngai! Mano poei eh bebudak ni? Sonyap yo."

"Ntahlah, Dal. Lepas malam Kelantan menang Piala Malaysia ari tu, sampai ari ni aku tak nampak seko." Bingai menerangkan pada si Bedal. "Si Awe tu aku taulah. Dia balik Galas sebab ada pilihanraya kat sana."

"Dio ngundi kek sano ko?"

"Haah. Katanya ada orang nak bagi RM250.00 sorang untuk balik mengundi."

"Mak aii.. Banyak eee.. Dio balik sorang ko?"

"Taklah.  Balik berlima. Dengan bini tiga anak. Semua mengundi kat sana."

"Waahhhhh.. Kayo tu. RM250 x 5 =RM1250.00? Kayo tuuuu..." Bedal tersengih

Bingai pun tersengih. Dia memandang keliling. Hanya ada dua meja sahaja yang diduduki pelanggan berbanding pada malam perlawanan. Ramai yang minum air sambil berdiri pada malam itu kerana kekurangan kerusi sambil bersorak.

Kemudian dia menoleh ke arah seorang perempuan separuh umur yang baru memasuki gerainya dan duduk berhampiran dengan kaunter. Bingai menganggukkan kepala dan tersenyum apabila isterinya datang melayani perempuan itu.

Bedal meneguk Kopi-O. Kemudian dia menyuap semula Nasi Kukus Ayam Berempah di depannya.

"Dal. Aku nak tanya sikit."

"Apo bondo ee?" Jawab si Bedal dengan mulut yang penuh nasi.

"Apa hal kau dengan janda si JakPau tu? Gaduh ke?"

Menyembur nasi di dalam mulut si Bedal. "Eh. Takdo laa."

"Aku tengok muka dia masam saja tengok kau masa lalu kat sini tadi."

"Takdo lah. Salah paham yo sikit."

"Ceritalah kat aku."

"Ari tu den jumpo dio kek umah oghang kenduri. Masa tu den tongah basuh pinggan." Bedal berhenti sambil meneguk semula Kopi-O. "Bebudak kek situ dok ngusik den sobab den kawin lagi soghang."

Bingai mendiamkan diri dan menanti.

"Dio pun tanyo kek den 'Bilo nak kawin lagi sorang'. Den tanyo dio balik 'Ado ko anak sedaro yang nak jadi bini den nombo tigo ko'.  Tetibo dio marah lak kek den."

"Abis tu?"

"Ado lak bebudak kek situ nyakat suroh den kawin dengan dio. Den kato nak buek apo? Bini mudo den samo umo dongan anak daro dio. Lopeh tu dio kato den oghang tuo tak soda diri."

"Apa kau jawab?"

"Sobab soda diri lah den kawin duo. Bukan macam JakPau tu. Ceraikan bini sobab nak kawin lain. Kalau takuit kek bini jangan nak menggata." Bedal tersenyum.

"Oh ya. Aku dengar JakPau kena tangkap basah. Betul ke?"

"Pasal tu lah dio bercerai. Bini ee dapek tau."

"Dia kan nak bertanding jadi Ketua Persatuan Penduduk?"

"Ontahlah. Oghang takuit bini camtu nak jadi pemimpin masyarakat. Buto mato yang ngundi."

"Bukan buta mata tapi buta hati. Dari pilih si JakPau tu lebih baik pilih kau."

"Den ni nak buek apo. Nak pilih jadi menantu buleh laaa... Ado duo kosong lagi."

Kah kah kah.....

Moral of the story:
Jangan ingat sindiran kita tajam. Mungkin kita tidak mampu menerima sindiran balas dari orang yang disindir. Oleh itu berbaik sangkalah kita sesama kita. 
Orang Galas! Jom balik mengundi sambil kutip duit RAYA HAJI!. hehehe

5 comments:

Nur Misnan said...

salam.. huhuhuhu.. ketawa den baco

Anonymous said...

den pun orang galas, yo... hee..hee

Wak Jengkol said...

Salam Ziarah...

Selamat mengundi besok di Galas & Batu Sapi..

ddinbunga said...

Salam, ziarah

Bingai @ Bangang said...

Nur Misnan,
w'salam. ketawa jangan tak ketawa cuma jangan sampai guling-guling dah aaa..

Anon 8.54PM,
Aik? Orang Galas bahasa diri DEN gak ko? kah kah kah

Wak Jengkol,
Dah selamat dah! Tahniah!

ddinbunga,
W'salam dan ziarah le selalu.

Klik Penaja Saya

Sokong Penaja Saya Di Bawah INI!
widgeo.net

Saje-saje

Blog Bukan Politik

Blog Pelbagai

Komen Terbaru Kengkawan

Get Recent Comments Widget

Dari Portal Berita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Ruang Iklan Untuk disewa!
1. 100px x 100px = RM10 sebulan/RM60 setahun
2. 200px x 100px = RM20 sebulan/RM120 setahun
3. 200px x 200px = RM30 sebulan/RM180 setahun