Kumpulan Entri-Entri Menarik





Daftar Pengikut Blog Ini!

Monday, June 7, 2010

Siapa yang lebih bingai?


Ari ni aku nak cerita hal dengan cara lain lak:

Dulu ada kawan cerita kat aku. Cara mak bapak dia didik dia tak sesuai. Mak bapak dia selalu memukul dia bila buat salah (betullah tu kan?) tetapi tak tau macam mana nak didik dia supaya tak melakukan kesalahan itu.

Aku pun tanya dengan dia, mak bapak dia belajar kat universiti mana (sebab kawan aku ni pun lulusan IPTA - Ijazah lagi.) Dia kata mak bapak dia belajar setakat sekolah kampung je.

hehehe.... betul lah tu. Dia tau benda yang salah tetapi dia tak tau camna nak ajar. Jadi dengan menyalahkan kita itulah kemampuan cara dia mengajar anak-anak dia. Dah kepandaian mak bapak dia setakat itu jer.

Kawan aku tu terasa bengang la pulak. Dia bukannya kata mak bapa dia bodoh cuma cara didikan yang ortodok (fuyoooo)

Lalu aku katakan bahawa aku juga tak anggap makbapak dia bodoh tetapi kepandaiannya terbatas. Jadi bagi dia yang lebih pandai seharusnya tidak mengulangi cara yang dikatakan ortodok tu ketika mendidik anak-anaknya pula (memang dia suka pukul anak sebab katanya masa kecik dulu diapun selalu kene pukul dengan makbapak dia - nak mengajar, katanya). Sekiranya kita ikut juga maka kita lebih bodoh dari makbapak kita kerana masih melakukan kesilapan yang sama (kalau cara ortodok itu dianggap sebagai satu kesilapan) sedangkan kita telah tahu bahawa cara itu adalah cara yang salah.

Samalah juga (nak masuk cerita politik sket) dengan cara memerintah negeri (kawan aku ni anti-BN hehehe...). Kalau masa BN perintah bagi lesen judi, rumah urut, arak dan sebagainya kenapa PR tak nak hapuskan sebaliknya menyalahkan BN kerana buat semua itu. Kalau dah tau benda tu tak elok, batalkan saja. Kenapa sambung, perbaharui atau tambah lagi sedangkan dah tau (dan selalu menyalahkan BN) benda tu tak elok. Rakyat dah bagi kuasa untuk perintah di beberapa negeri. Lesen pendaftaran syarikat dan permit diberikan oleh SSM/kerajaan pusat tetapi kebenaran untuk beroperasi pula adalah hak PBT/negeri masing-masing.

Jadi? siapa yang lebih bingai?
1. Orang yang buat kerja bodoh? atau
2. Orang yang menyambung kerja bodoh walaupun dah tau kerja tu kerja bodoh dan selalu mencanangkan kebodohan orang yang sebelum mereka?

Walau macam manapun "aku tetap yang bingai"!

No comments:

Klik Penaja Saya

Sokong Penaja Saya Di Bawah INI!
widgeo.net

Saje-saje

Blog Bukan Politik

Blog Pelbagai

Komen Terbaru Kengkawan

Get Recent Comments Widget

Dari Portal Berita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Ruang Iklan Untuk disewa!
1. 100px x 100px = RM10 sebulan/RM60 setahun
2. 200px x 100px = RM20 sebulan/RM120 setahun
3. 200px x 200px = RM30 sebulan/RM180 setahun